Wintergrasp art
Tytaniczne budowle w Zimościsku
Zimościsk
Klasyfikacja
Wymagany poziom 80-90 (PvP)
Kontynent Northrend
Planeta Azeroth
Status sporny
Forma krainy Strefa PvP
Geografia
Typ pole bitwy
Zasoby Ryby
Klimat mroźny
Dominujący krajobraz pozostałości po Tytanach
lodowe pustynie
Społeczeństwo i inne
Stolica Forteca Zimościsk
Rasy IconSmall AirIconSmall EarthIconSmall FireIconSmall Water Żywiołaki
IconSmall RevenantAirIconSmall RevenantEarthIconSmall RevenantFireIconSmall RevenantWaterIconSmall RevenantDeath Ożywieńcy
IconSmall Orc MaleIconSmall Orc Female Orkowie
IconSmall Human MaleIconSmall Human Female Ludzie
IconSmall Goblin MaleIconSmall Goblin Female Gobliny
Władca Horde 15 Dowódca Dardosh
Alliance 15 Anchorytka Tessa
Język Wspólny
Orczy
Język Śmierci
Przynależność Przymierze
Horda
Plaga
Wyznanie Kościół Świętego Światła
Szamanizm
Król Lisz

Starożytna forteca Tytanów stworzona do obrony Skarbca Archavona. Horda i Przymierze walczą zaciekle o kontrolę nad tym miejscem, pragnąc zagarnąć przed bitwą z Królem Liszem zgromadzone w skarbcu artefakty i relikwie.
Gnomi i goblińscy inżynierowie niestrudzenie pracują w naprędce wzniesionych warsztatach, budując machiny oblężnicze potrzebne do sforsowania mur i wież fortecy.

Zimościsk (angielski skrót WG od Wintergrasp) to duża kraina PvP w Northrend, zlokalizowana pomiędzy Basenem Sholazar, Borealną Tundrą, Smoczym Cmentarzyskiem i Lodową Koroną.

Zimościsk wprowadzono w drugim dodatku do World of Warcraft jako pierwszą krainę PvP nie będącą polem bitewnym, w całości poświęconą walce PvP, nawet na serwerach PvE. Skupia się ona na walce machin oblężniczych. Gdy dana frakcja kontroluje krainę, pojawiają się handlarze nagrodami honorowymi Zimościsku.

HistoriaEdytuj

Zimościsk był niegdyś wielkim jeziorem znanym jako Jezioro Zimościsk, które jednak w znacznej mierze wyschło, odsłaniając swoje dno. Znajduje się tu cenna kopalnia, o której wciąż toczą się spory między Hordą a Przymierzem.

GeografiaEdytuj

Jak się dostać?Edytuj

Istnieje wiele sposobów dostania się do Zimościsku.

Jako że jest to kraina PvP, konieczne jest kolejkowanie, by dostać się do krainy. W przeciwieństwie jednak do pól bitewnych, po zakończeniu rozgrywki gracze nie są cofani do poprzedniego miejsca przebywania; mogą oni raczej wykorzystać opcję "Leave Wintergrasp" umiejscowioną obok minimapy - co daje efekt podobny do użycia [Hearthstone], nawet jeśli ten jest wtedy w stadium chłodzenia - lub samodzielnie opuścić krainę. Przy samodzielnym opuszczaniu gorąco zaleca się używanie latających wierzchowców. Chociaż istnieją miejsca, gdzie można przeprawić się przez góry, to spadek z dużej wysokości może okazać się tragiczny, jeśli nie użyje się umiejętności negujących obrażenia od upadku, np. [Levitate]. Najprawdopodobniej najprostszym sposobem opuszczenia krainy na piechotę jest przejście za południowo-zachodnim cmentarzem, gdzie upadek z klifu może nie okazać się śmiertelny.

Do Zimościsku można dostać się poprzez portale w Dalaranie umiejscowione w kwaterach głównych frakcji. Z kolei w Komnacie Relikwi znajduje się portal natychmiast przenoszący do Fioletowej Cytadeli. Jednak najprostszym sposobem dotarcia do krainy jest po prostu do niej wlecenie. Konieczne jest jednak pamiętanie, że wkroczenie do krainy Zimościsk powoduje natychmiastowe wysadzenie z siodła, w związku z czym aby uniknąć śmierci trzeba lecieć na niskiej wysokości, by nie zginąć od upadku.

Gracze mogą również dotrzeć tutaj przez trasy lotów wiodące do punktów zbornych frakcji. Punkt Hordy znajduje się na zachodzie za zachodnim warsztatem goblinów (znany jest jako Zniszczona Świątynia), natomiast punkt Przymierza jest na północnym wschodzie za wschodnim warsztatem goblinów (Zatopiony Krąg). Wkroczenie do krainy dzięki mistrzowi lotów pozwala pozostać tu nawet, jeśli limit graczy został przekroczony.

Zimościsk w World of Warcraft wielkością jest zbliżony do Ziem Zachodnich.

Mapa i subregionyEdytuj

Krainy przyległeEdytuj

Zone Name Faction Level Range Direction Access
Borean Tundra Neutral 15 68-72 Południowy zachód Za pomocą latającego wierzchowca
Dragonblight Neutral 15 71-75 Wschód Za pomocą latającego wierzchowca
Sholazar Basin Neutral 15 75-78 Północny zachód Za pomocą latającego wierzchowca
Icecrown Neutral 15 78-80 Północny wschód Za pomocą latającego wierzchowca

Znane postacieEdytuj

Zimościsk jest domem wielu znaczących postaci. Wśród dowódców obu stron wyróżniają się weterani z Doliny Alterac, Porucznik Murp oraz Naczelnik Mulfort. Z kolei Starszy Saper Legoso i Oficer Taktyczny Kilrath wracają po pierwszym pojawieniu w The Burning Crusade.

Horda
Przymierze

NPC i potworyEdytuj

Żywiołaki 80. poziomu wszystkich rodzajów (ziemi, ognia, wody, powietrza, cienia, życia) wałęsają się po różnych częściach krainy. Frakcja kontrolująca Fort Zimościsk będzie również widziała żywiołackich Ożywieńców, którzy mają przeważnie dwa razy więcej punktów zdrowia, co normalne żywiołaki, jednak zawsze można na nich zdobyć skrystalizowane żywioły.

Każda strona posiada strażników NPC, których można spotkać w pobliżu sklepów z pojazdami, w wieżach strony atakującej, wewnątrz Fortu oraz w licznych punktach na drogach. Zabijanie ich liczy się do zadania zabijania graczy danej frakcji oraz liczą się do rankingu. W wersji podstawowej pola bitewnego strażnicy mają poziom 76, podczas gdy w wersji dla poziomu 90 - poziom 88.

Zimościsk jako strefa PvPEdytuj

Średnio co dwie i pół godziny (dokładny czas różni się w zależności od wielu czynników) Zimościsk staje się unikalnym polem bitewnym PvP, a wszyscy gracze przebywający w krainie dołączają do bitwy. Frakcja, która wygrała ostatnią potyczkę musi bronić Fortu Zimościsk przez 30 minut, podczas gdy frakcja opozycyjna atakuje fortecę.

Obie frakcje mogą opanować warsztaty rozrzucone po krainie. Gdy gracze osiągną odpowiednią rangę (poprzez zabijanie wrogich graczy lub NPC), mogą w nich konstruować machiny oblężnicze. By zdobyć fort, frakcja atakująca musi rozbić mury poprzez zadanie im obrażeń za pomocą machin oblęzniczych oraz unikalnych przedmiotów, wreszcie przedrzeć się do Komnaty Relikwi w najgłębszej części fortu. Zadanie frakcji broniącej jest proste - musi bronić fortu do czasu zakończenia bitwy.

Trzy wieże w południowej części krainy stanowią dodatkowy cel: zniszczenie jednej z nich daje wzmocnienie do zadawanych obrażeń, podczas gdy zburzenie wszystkich trzech skraca czas bitwy o 10 minut.

Gdy Fort Zimościsk zostanie opanowany lub skutecznie obroniony, przechodzi pod panowanie danej frakcji na około dwie godziny i trzydzieści minut. Status bitwy można zobaczyć na mapie kontynentu Northrend.

Aby sprawdzić licznik czasu do następnej bitwy, wystarczy sprawdzić mapę krainy, gdzie wyświetlane jest odliczanie do rozpoczęcia kolejnej batalii.

RangiEdytuj

Po zabiciu pięciu wrogich graczy, obronnych armat lub strażników podczas jednej potyczki gracz otrzymuje rangę Kaprala. Pozwala ona tworzenie w goblińskich warsztatach Zimościskowych Katapult. Kolejnych dziesięć zabójstw skutkuje nadaniem rangi Pierwszego Porucznika, która pozwala na budowanie Zimościskowych Burzycieli oraz Zimościskowych Machin Oblężniczych.

KolejkowanieEdytuj

Od aktualizacji 3.2.0 by wziąć udział w bitwie o Zimościsk konieczne jest kolejkowanie, do którego gracze przystępują wkraczając do krainy. Aby móc dołączyć do walki, konieczny jest minimum 75. poziom doświadczenia. Jednorazowo w batalii może wziąć udział po 120 graczy z każdej frakcji, co daje w sumie 240 uczestników. Gracze na wyższym poziomie mają wyższą możliwość wpuszczenia niż ci na niższym.

Aby ułatwić sobie dostęp, można przedostać się do Zimościsku za pomocą trasy lotów z Dalaranu lub jakiegokolwiek innego punktu Northrend. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero zadanie jakichkolwiek obrażeń wobec wrogich graczy lub NPC spowoduje rozpoczęcie liczenia honoru oraz morderstw PvP.

Gracze, którzy przebywają w krainie, gdy rozpocznie się bitwa, zostaną teleportowani do "bezpiecznego" obszaru Lodowej Korony na północ od Zimościsku. Trzeba jednak pamiętać, że wciąż będą oni mieli ustawioną flagę PvP, a gracze Przymierza, jak i Hordy trafią w to samo miejsce, więc muszą być przygotowani do walki.

Od aktualizacji 4.0.3 gracze obu frakcji wpuszczeni są do bitwy w proporcji 1:1. To znaczy, że jeśli w kolejce czeka 10 graczy Przymierza oraz 15 graczy Hordy, to tylko dziesięciu graczy Hordy zostanie wpuszczonych, kiedy cała dziesiątka z Przymierza wejdzie do bitwy.

Użycie broniEdytuj

Gracze mogą zadawać obrażenia wieżyczkom i pojazdom za pomocą czarów i zwykłej broni, jednak mury i duże wieże mogą zostać uszkodzone jedynie za pomocą pojazdów zadających obrażenia oblężnicze.

Goblińskie Warsztaty w forcie i południowej części krainy produkują wiele kopii broni [The RP-GG], które można odpalić w kierunku wrogich pojazdów.

Inżynierowie mogą zyskać dostęp do dwóch schematów materiałów wybuchowych które zadają obrażenia oblężnicze pojazdom, murom oraz wiżom. Goblińscy i gnomi inżynierowie mogą wyprodukować i używać [Saronite Bomb] na poziomie umiejętności 405, dodatkowo goblińscy inżynierowie moga jeszcze produkować [Global Thermal Sapper Charge] na poziomie umiejętności 425.

PojazdyEdytuj

Cechą szczególną Zimościsku jest użycie pojazdów do ataku budynków i wież.

Aby budować pojazdy w trakcie bitwy konieczne jest uzyskanie co najmniej rangi Kaprala, zdobywanej przez zabicie wrogich graczy lub strażników. Gdy pojazd zostanie stworzony, gracz może go pilotować lub kierować jego wieżyczką. Pojazdy są budowane w Goblińskich Warsztatach pozostających pod kontrolą danej frakcji. Mogą one zostać opanowane przez wrogą frakcję.

Nazwa Liczba miejsc Wymagana Ranga
Zimościskowa Katapulta Jedno Kapral
Zimościskowa Machina Oblężnicza Kierowca, operator wieżyczki, dwóch pasażerów Pierwszy Porucznik
Zimościskowy Burzyciel Kierowca/strzelec, dwóch pasażerów Pierwszy porucznik

Katapulty zdolne są strzelać beczkami z plagą zadającymi niewielkie obrażenia obszarowe graczom, przedmiotom i budynkom. Mogą one również korzystać z silnika rakietowego, zadającego obrażenia od ognia wrogim graczom i pojazdom, nie uszkadzającego jednak budynków.

Burzyciele mogą miotać pociski po trajektorii balistycznej, które zadają średnie obrażenia graczom, pojazdom i budynkom. Mogą również taranować, co zadaje stożkowe obrażenia przed nimi, szczególnie uszkadzając budynki. Gracze siedzący w Burzycielu są narażeni na atak, mogą jednak korzystać z czarów ofensywnych i defensywnych.

Machiny oblężnicze zdolne ą taranować, co zadaje stożkowe obrażenia przed nimi, najmocniej niszcząc budynki. Posiadają również armatę miotającą pociski na trasie balistycznej, zadającą wysokie obrażenia; do obsługi armaty konieczny jest drugi gracz. Gracze siedzący w machinie chronieni są od ataków, jednak nie mogą rzucać czarów lub atakować.

W wersji beta Wrath of the Lich King pojawiały się również strzępiciele, myśliwce (jednoosobowe pojazdy latające) i bombowce (dwuosobowe machiny latające), jednak zrezygnowano z ich użycia.

OsiągnięciaEdytuj

GaleriaEdytuj

Uwagi i ciekawostkiEdytuj

  • Kraina nie jest między serwerowa.
  • Przed wprowadzeniem systemu kolejkowego w aktualizacji 3.2.0 konieczne było stworzenie przez graczy własnej grupy rajdowej.
  • Jednym z najszybszych (jeśli nie najszybszym) zwycięstw w Zimościsku było osiągnięcie drużyny Goon Squad, która zwyciężyła w imponującym czasie 62 sekund. Było to możliwe z powodu dużej liczby inżynierów używających bomb. Film z tego wydarzenia można obejrzeć tutaj.
  • Mimo że walka powietrzna była wymieniona na pudełku gry ("Weź udział w walce powietrznej za pomocą latających wierzchowców i nowych, stworzonych przez gnomy, samolotów.") oraz w wersji beta gry, nie została ostatecznie udostępniona. Później Tom Chilton powiedział, że "..ostatecznie trochę głupio by wychodziło, że można rozbić swój samolot o ziemię, lecz nic groźnego się nie stanie. Poza tym latanie tam wydawało się nie mieć sensu."
  • Pierwotna wersja krainy "Jezioro Zimościsk" została skrócona w aktualizacji 3.2.0.

Zmiany w aktualizacjachEdytuj

  • WoD-Logo-Small Patch 6.0.2 (2014-10-14): Gracze nie mogą już kolejkować do stref PvP poprzez interfejs PvP.
  • Mists-Logo-Small Patch 5.1.0 (2012-11-27): Rosnący konflikt między Hordą a Przymierzem rozlewa się po całym Azeroth: gracze na poziomie 90 mogą kolejkować do Zimościsku i Tol Barad poprzez zakładkę PvP, by wziąc udział w epickich konfliktach.
  • Cataclysm-Logo-Small Patch 4.3.0 (2011-11-29): Kolejna w zakładce Honoru wyświetla status i pozwala kolejkować do Tol Barad i Wintergrasp.
  • Cataclysm-Logo-Small Patch 4.0.3 (2010-11-16): Przywódca rajdów w Zimościsku stracił możliwość usunięcia graczy z grupy.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.3.3 (2010-03-23):
  • Ilość Honoru zdobywana za Honorowe Zabójstwo została zwiększona o 100% dla graczy wszystkich poziomów. Odkąd nagradzanie Honorem bazuje na poziomie konwersji Honorowych Zabójstw, zmiana ta efektywnie podwaja ilość Honoru zdobywaną na polach bitewnych i za wykonywanie celów w Zimościsku; jednak ilość doświadczenia zdobywana za udział w polach bitewnych pozostała niezmieniona.
  • Zimościsk
    • Wewnętrzny system balansu pozwala na osiągnięcie dwóch skutecznych obron fortecy po pierwszym opanowaniu Fortu Zimościsk.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.3.2 (2010-02-02): Wszystkie umiejętności leczące (w tym z przedmiotów takich jak mikstury) zmniejszają swoją efektywność o 10% podczas udziału w polach bitewnych, arenach i w Zimościsku.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.3.0 (2009-12-08):
  • Gracz musi posiadać odpowiednie rangi, by budować i pilotować pojazdy:
    • Ranga 2: Budowa/pilotaż Katapult.
    • Ranga 3: Budowa/pilotaż Burzycieli i Machin Oblężniczych.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.2.2a (2009-09-25): To mniejsza aktualizacja rozwiązująca problemy znalezione w 3.2.2.
  • Naprawa mapy Zimościsku, by dokładnie wyświetlała stan murów.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.2.0 (2009-08-04):
  • By zaoferować graczom wyraźniejsze informowanie o bitwach w Zimościsku oraz lepszą kontrolę nad populacją i stabilnością bitwy, wprowadzono liczne zmiany:
    • Gracze zyskują możliwość wejścia do kolejki do Zimościsku u Mistrzów Bitewnych Zimościsku we wszystkich stolicach lub poprzez wejście do krainy.
    • Kolejka włącza się na 15 minut przed każdą bitwą. Przy wejściu następuje automatyczna teleportacja. Gracze w krainie, którzy nie znaleźli się w kolejce, podczas początku bitwy zostaną z niej teleportowani.
    • System kolejkowy pozostaje aktywny przez całą bitwę. Gdy jeden gracz opuści walkę, iny wejdzie na jego miejsce.
    • Wejście do Zimościsku podczas trwającej bitwy, w której dany gracz nie uczestniczy spowoduje automatyczną teleportację. Możliwe jest przelecenie nad krainą, jednak gdy podjęta zostanie próba lądowania, nastąpi teleportacja.
    • Gracze na poziomie 80 zyskują wyższy priorytet w kolejce niż gracze na niższym poziomie. Dodatkowo następuje losowa selekcja graczy pomiędzy tymi zgłoszonymi u Mistrzów Bitewnych i przebywającymi w krainie.
    • Aby wejść do kolejki konieczny jest poziom 75.
    • Kolejka obejmuje 120 graczy z każdej frakcji, więc w jednym momencie może uczestniczyć maksymalnie 240 graczy.
  • Fabryk w Zimościsku nie można już uszkodzić czy zniszczyć.
  • Wrath-Logo-Small Patch 3.1.2 (2009-05-19): Codzienne zadania w Zimościsku są od teraz cotygodniowe, jednak ich wykonanie dostarcza więcej honoru i [Stone Keeper's Shard].
  • Punkty zdrowia i zadawane przez pojazdy obrażenia na Plaży Starożytnych i w Zimościsku skalowane są do poziomu przedmiotu operatora. Jest to około 1% obrażeń i zdrowia na średni poziom przedmiotu.
  • Zyski Honoru w Zimościsku zostały zaktualizowane:
    • Zwycięstwo nagradzane jest 3000 punktami (zmniejszone z 5000 punktów).
    • Porażka nagradzana jest 1250 punktami (wcześniej 3000).
    • Uszkodzenie lub zniszczenie Wieży nagradzane jest 750 punktami (wcześniej 1250).
    • Uszkodzenie budynku nagradzane jest 750 punktami (wcześniej 1250).
    • Obrona nietkniętego budynku nagradzana jest 1500 punktami (wcześniej 2500).
Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.