FANDOM

Oficjalna historia świata Warcrafta. Wszystkie daty występują jako BDP i ADP. Skrót DP oznacza angielskie wyrażenie Dark Portal, czyli Mroczny Portal, zatem BDP oznacza Przed Mrocznym Portalem, a ADP - Po Mrocznym Portalu. Rok 0 DP oznacza datę otwarcia Mrocznego Portalu, co miało miejsce w pierwszym Warcrafcie. Chronologia działa podobnie jak nasze p.n.e. i n.e., a rok 45 BDP np. jest rokiem -45 w owym kalendarium.

Przed Mrocznym PortalemEdytuj

Przed 150000 BDPEdytuj

150000 BDPEdytuj

  • Najwcześniejsza ze znanych Azerothianom dat.

147000 BDPEdytuj

65000 BDPEdytuj

  • Uwięzienie Starych Bóstw.

25000 BDPEdytuj

16000 BDPEdytuj

15000 BDPEdytuj

  • Plemię Mrocznych Trolli migruje w kierunku Studni Wieczności. Tam dochodzi przez wpływ magii tajemnej z tego regionu do ich powolnej zmiany w nową rasę. Powstają pierwsi Kaldorei, Dzieci Gwiazd - pierwsze Nocne Elfy.

13500 BDPEdytuj

  • Kaldorei rozpoczynają praktykowanie magii tajemnej.

12200 BDPEdytuj

  • Lei Shen atakuje Uldum, by posiąść potęgę.

12000 BDPEdytuj

11900 BDPEdytuj

10000 BDPEdytuj

9000 BDPEdytuj

7300 BDPEdytuj

6800 BDPEdytuj

3000 BDPEdytuj

  • Prawdopodobny początek Wojen Trolli.

2800 BDPEdytuj

2700 BDPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Strażnikach Tirisfal.
  • Pojawiają się pierwsze wzmianki o starciach między ludźmi, a gnollami.

2680 BDPEdytuj

  • Używanie magii przez ludzi zaczyna zwracać uwagę demonów.

2500 BDPEdytuj

1500 BDPEdytuj

1200 BDPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Siedmiu Królestwach.
  • Imperium Aratoru z powodu swych rozmiarów dokonuje rozbicia dzielnicowego. Na skutek tego powstaje Siedem Królestw: największe Lordaeron, magokratyczne Dalaran, najmniejsze Alterak, wyspiarskie Kul Tiras, izolacjonistyczne i najsilniejsze Gilneas oraz stworzone w centralnej części Burzogród. Ostatnie z siedmiu - Wichrogród - założone zostaje nieco później, jako najdalej wysunięte na południe oraz najbardziej żyzne.

1100 BDPEdytuj

975 BDPEdytuj

823 BDPEdytuj

800 BDPEdytuj

  • Powstają pierwsze orcze klany.

600 BDPEdytuj

  • Aegwynn tworzy w tajemnicy przed Radą Tirisfal wieżę Karazhan na terenie Królestwa Wichrogrodu, na skutek machinacji Sargerasa wewnątrz niej.

592 BDPEdytuj

402 BDPEdytuj

  • Imperium Goriańskie doprowadza do rzezi orków zgromadzonych podczas występującego co 2 lata święta Kosh'harg. Wściekłe klany przypuszczają wobec tego inwazję i tak zaczynają się Wojny Goriańskie.

400 BDPEdytuj

230 BDPEdytuj

200 BDPEdytuj

  • Genedar ląduje awaryjnie w Draenorze. Do ojczyzny orków przybywają draenei.

195 BDPEdytuj

  • Na ruinach Gorii draenei pod wodzą Velena budują swoją stolicę - Shattrath.

100 BDPEdytuj

75 BDPEdytuj

  • Na skutek zjednoczenia gnolli dochodzi do Wojny Gnolli między Królestwem Wichrogrodu rządzonym przez Barathena Wrynna, a plemionami tejże rasy. W jej wyniku hienoludzie zostają rozbici i zmuszeni do ucieczki przed wojskami ludzi.

45 BDPEdytuj

38 BDPEdytuj

  • Na świat przychodzi Gul'dan.
  • Aegwynn rozpoczyna trening magiczny swojego syna - Medivha.

18 BDPEdytuj

  • Wybucha Wojna Gurubashi. Za zasługi na rzecz obrony Wichrogrodu Medivh mianowany zostaje później nadwornym magiem nowego króla - Llane'a Wrynna.

14 BDPEdytuj

  • Na świat przychodzi Khadgar.
  • Moce Tirisfalen i Sargeras zaczynają coraz wyraźniej przejmować kontrolę nad młodym Medivhem. Czarodziej zaczyna tracić panowanie nad sobą samym.

13 BDPEdytuj

  • Młodzi Orgrim Doomhammer i Durotan zostają ocaleni przez draenei pod wodzą Restalaana przed śmiercią z rąk ogra i zaproszeni przez niebieskoskórych do Telmoru, gdzie następnego dnia rano wracają do swoich klanów dzięki przybyciu z telmorskimi kupcami do wiosek.

12 BDPEdytuj

  • Talgath, agent Kil'jaedena, odkrywa że draenei są w Draenorze. Rozpoczynają się przygotowania Legionu do spaczenia orków.

11 BDPEdytuj

  • Talgath dokonuje na rozkaz swojego pana potajemnej obserwacji Draenoru.

10 BDPEdytuj

  • Gul'dan zostaje wygnany ze swojej rodzinnej wioski.
  • Kil'jaeden zwodzi Ner'zhula pod postacią duchów przodków, że draenei są ich wrogami.

8 BDPEdytuj

  • Gul'dan wraca do rodzinnej wioski, a dzięki czarnej magii nauczonej przez Kil'jaedena unicestwia całą osadę jednym zaklęciem.
  • Ner'zhul zostaje oszukany przez Kil'jaedena, że duchy przodków chcą śmierci draenei. Rozpoczyna się ludobójstwo draenei.

7 BDPEdytuj

  • Ner'zhul jedzie do Oshu'gun odkryć co się dzieje. Okazuje się, że przodkowie porzucili orków za atak na draenei. Przez to Ner'zhul zostaje zdradzony przez Kil'jaedena za to, że odkrył z kim ma do czynienia. Uczeń szamana - Gul'dan - okazuje się być zdrajcą.
  • Blackhand i Gul'dan rozpoczynają budowę Orczej Hordy, która staje się narzędziem zemsty na draenei. Czarnoksiężnik jako przywódca Rady Cienia przejmuje władzę nad orkami i rozpoczyna zmianę pierwszych szamanów w czarnoksiężników.

6 BDPEdytuj

5 BDPEdytuj

4 BDPEdytuj

  • Poprzez powstanie wulkanu Gul'dan zrywa ostatnie więzy między orkami, a żywiołami. Stożek ten zostaje później nazwany Dłonią Gul'dana.
  • Świątynia Karabor zostaje zmieniona Czarną Świątynię. Po jej zdobyciu staje się siedzibą Rady Cienia.
  • Na świat przychodzi Arthas Menethil.
  • Na świat przychodzi Leena.

3 BDPEdytuj

  • Na świat przychodzi Jaina Proudmoore.
  • Draenor zaczyna popadać w coraz większe zepsucie przez wpływ demonów.
  • Następuje oblężenie Shattrath. Draenei są zmuszeni do ucieczki i ukrywania się przed siłami Legionu oraz Hordy.

2 BDPEdytuj

  • Draenei z Velenem na czele przybywają do Telredoru, jednego z ostatnich bastionów ich rasy.
  • Dochodzi do pierwszych przypadków wstecznej ewolucji u draenei.

1 BDPEdytuj

Po Mrocznym PortaluEdytuj

0 BDP/0 ADPEdytuj

1 ADPEdytuj

  • Na świat przychodzi Thrall.
  • Cho'gall nawiązuje kontakt ze Starymi Bogami.

3 ADPEdytuj

  • Dochodzi do końca Pierwszej Wojny przez zdobycie Wichrogrodu. Horda zwycięża Azeroth i zajmuje ziemie na południe od Khaz Modan, łącznie z Płonącymi Stepami i Płonącym Wąwozem.

4 ADPEdytuj

  • Wichrogrodczanie docierają do wybrzeży Lordaeronu.

5 ADPEdytuj

  • Klan Smoczych Paszcz podstępem zwabia, a następnie więzi Alexstraszę w Grim Batol. Pojawiają się pierwsze smoki na służbie Hordy.

6 ADPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Warcraft II: Tides of Darkness.
  • Następują wydarzenia zawarte w Sojuszu Lordaeron.
  • Horda dokonuje ataku na Pogórze Hillsbradzkie, rozpoczynając Drugą Wojnę.
  • Siły Hordy zajmują Królestwo Burzogrodu.
  • Wybucha powstanie chłopskie w Dłoni Tyra.
  • Orkowie i leśne trolle atakują Quel'Thalas. Zostają jednak odparci.
  • Siły Hordy, dzięki potajemnej pomocy Alteraku, docierają do Stolicy, rozpoczynając jej oblężenie.

7 ADPEdytuj

  • Gul'dan zbiera swój klan i wyrusza na poszukiwania Grobowca Sargerasa, przez co zdradza Hordę.
  • W wyniku zdrady Perenolda następuje zniszczenie Alteraku.
  • Powstają pierwsze obozy internowania dla orków.
  • Podczas odwrotu z Grobowca Sargerasa siły orków zostają pokonane w jednej z największych bitew morskich w historii - bitwie o Crestfall.
  • Khadgar niszczy Mroczny Portal, co jest końcem Drugiej Wojny i upadkiem Hordy.

8 ADPEdytuj

  • Czarne Mokradła znikają na dobre wskutek działań Mrocznego Portalu z poprzednich lat. Z ich resztek powstają północne Bagno Smutków oraz południowe Jałowe Ziemie.
  • W Iglicy Czarnej Góry Rend i Maim Blackhandowie - sukcesorzy Orgrima - zbierają siły gromadząc je do zemsty na Przymierzu. Powstanie pierwszej w historii Prawdziwej Hordy, później nazwanej Mroczną.
  • Powstanie Strażnicy Otchłani.
  • W celu uratowania swojego ludu Teron obmyśla z Rycerzami Śmierci plan w postaci otwarcia portali do innych światów i podbicia ich. Jednoczy kilka klanów pod swoim sztandarem.

9 ADPEdytuj

10 ADPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Dniu Smoka.
  • Następują wydarzenia zawarte w Bitwie o Grim Batol.
  • Następują wydarzenia zawarte w Letargu Orków.
  • Mniej więcej wtedy A'dal przybywa do Rubieży, gdzie odbudowuje Shattrath jako azyl dla wszystkich szukających schronienia wobec niebezpieczeństw zrujnowanego świata.

15 ADPEdytuj

  • Kel'Thuzad zaczyna słyszeć wołanie Króla Lisza.

18 ADPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Władcy Klanów.
  • Następują wydarzenia zawarte w Nowej Hordzie.
  • Kiedy wpływy demonów na orków zaczynają słabnąć Thrall zwołuje zebranie wodzów w jednej z orkowych kryjówek. W wyniku tego dochodzi do wskrzeszenia Hordy, opartej tym razem o model szamański, nie zaś demoniczny.
  • W związku z pewnymi sporami, takimi jak opuszczenie przez Burzogród, Gnomeregan, Quel'Thalas i Gilneas Sojuszu Lordaeronu ten zostaje przemieniony w Przymierze Ludzi, Elfów i Krasnoludów.
  • Następują wydarzenia zawarte w Wojnie Pająka.
  • Następują wydarzenia zawarte w Kel'Thuzadzie i Formowaniu Plagi.

19 ADPEdytuj

20 ADPEdytuj

21 ADPEdytuj

22 ADPEdytuj

  • Wzrastają napięcia między Hordą, a Przymierzem. Gdy dochodzi do problemów w dwóch organizacjach dochodzi do reform. Wskutek tego powstają Nowe Przymierze i Nowa Horda.
  • Opuszczeni dołączają do Nowej Hordy.
  • Kaldorei dołączają do Nowego Przymierza.

24 ADPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w Kręgu Nienawiści.
  • W wyniku wzajemnych nieufności Przymierze i Horda rekrutują poszukiwaczy przygód aby bronić swoich granic i strzec pogranicza frakcji obu stron barykady.

25 ADPEdytuj

  • Następują wydarzenia zawarte w World of Warcraft.
  • Krwawe Elfy z Silvermoon dołączają do Nowej Hordy pod wodzą Thralla.
  • Pod koniec tego roku do Azeroth przybywają draenei, krótko po dołączeniu do Hordy Krwawych Elfów.

26 ADPEdytuj

27 ADPEdytuj

28 ADPEdytuj

29 ADPEdytuj

30 ADPEdytuj

  • W wyniku ujawnienia prawdy o działaniach Aethasa Sunreavera i jego udziale w dostarczeniu bomby many siły Przymierza z Jainą Proudmoore na czele aresztują członków Hordy w Dalaranie, a innym pozwalają odejść. Dochodzi do czystki dalarańskiej, podczas której miasto staje się terytorium Przymierza. Jaina zostaje przywódczynią Kirin Toru.
  • Vol'jin powraca do Durotaru, gdzie rozpoczyna Rebelię Mrocznej Włóczni.
  • Dochodzi do Oblężenia Orgrimmaru. Hellscream zostaje obalony przez połączone wysiłki Go'ela i Variana Wrynna. Po bitwie Vol'jin zostaje ogłoszony nowym Wodzem Wojennym.
  • W wyniku obalenia Garrosha dochodzi do rozwiązania Rebelii. Przywrócony zostaje pokój między Przymierzem a Hordą.
  • Następują wydarzenia zawarte w Zbrodniach Wojennych.

31 ADPEdytuj

32 ADPEdytuj

33 ADPEdytuj

34 ADPEdytuj