World of Warcraft Wiki
Advertisement
World of Warcraft Wiki
Blizz construction sign.png Ten artykuł znajduje się obecnie w fazie pisania. Poczekaj aż autor skończy prace nad nim.

Rok 33 ADP to rok, który miał miejsce 33 lat po otwarciu przez Medivha i Gul'dana Mrocznego Portalu.

Według innych kalendarzy[]

Wydarzenia[]

  • Sylvanas spotyka się ze swoimi siostrami - Allerią i Vereesą - by sprawdzić jak wiele zostało po ponad 30 latach od rozłąki rozpoczętej przez Allerię. Najmłodsza z Windrunnerów wybacza średniej to, że sabotowała 3 lata temu otrucie Garrosha Hellscreama, lecz najstarsza zaczyna dostrzegać rosnący mrok w młodszej siostrze i dowiadując się o tym, że Vereesa miała swoje powody by zabić orka.
  • W związku z tym, że Sylwana przebywa w Orgrimmarze jako Wódz Wojenna Opuszczeni tworzą w Podmieście tak zwaną Radę Opuszczonych, mającą być formą regencji w królestwie wolnych nieumarłych.
  • Sytuacja między Przymierzem a Hordą staje się bardzo napięta, kiedy Kartel Wody Zęzowej odkrywa azeryt, który następnie zostaje przechwycony przez WW:7. Rozpoczyna się konflikt w Silithusie. Obie strony prowadzą grę wywiadów w ramach pozyskania możliwie jak największej ilości nowego surowca i ratowania planety.
  • Anduin odwiedza siedzibę Konklawe - Świątynię Światła Otchłani - gdzie spotyka Opuszczonego w osobie arcybiskupa Alonsusa Faola oraz Calię Menethil, uznawaną przez długi czas za zaginioną. Zainspirowany ich słowami oraz śmiercią bliskiego człowieka, Wylla Bentona, decyduje się zorganizować spotkanie ludzi z Porzuconymi na neutralnym terenie.
  • Gnomka Sapphronetta Flivvers i goblin Grizzek Fizzwrench skutecznie sabotują plany Jastora Gallywixa odnośnie budowy potężnego uzbrojenia dla Sylvanas Windrunner i ewentualnej sprzedaży tych urządzeń do neutralnych frakcji oraz ewentualnie - do Przymierza. Mimo to część planów zostaje w porę przechwycona przez Kartel Wody Zęzowej, a połowa z nich skopiowana przez agentów WW:7. Napięcie między obydwiema koalicjami rośnie.
  • Ma miejsce spotkanie, który zostaje nazwany Konwentem. Miejscem organizacji staje się pole między Twierdzą Burzogród, a Upadkiem Galena, na Wyżynach Aratorskich. W trakcie spotkania jednak jedna z Mrocznych Komandosów rozpoznaje skrytą pod kapturem Calię Menethil. Podejrzewając że to próba usunięcia jej Królowa Banshee leci na jednym z nietoperzy i zaczyna strzelać do członków Rady Opuszczonych, którzy co chcą uciec do Przymierza. Anduin odkrywa, że kobieta nie chce wojny i choć jest wściekła ostatecznie odpuszcza mu, pozwalając zabrać ciało Calii do Świątyni Światła Otchłani, gdzie Naaru imieniem Saa'ra przemienia ją w nieumarłą.
  • Obawiając się zagrożenia ze strony drugiej strony Przymierze i Horda rozpoczynają poszukiwania sojuszników. Przymierze wchodzi w nie ze Świetlistymi Draenei, Elfami Pustki oraz krasnoludami z klanu Czarnorytnych. Tymczasem Horda natomiast decyduje się zawiązać alians z Nocno Urodzonymi i Wysokogórskimi Taurenami, po czym przy pomocy jednego z ostatnich odłamków Wizji Czasu udają się na alternatywny Draenor, gdzie ratują Mag'harów przed zagładą ze strony Świetliście Złączonych.
  • Wojska Hordy, na rozkaz Wodza Wojennego ruszają na południe, by przejąć Silithus dla siebie. Przymierze natychmiast reaguje manewrem wyprzedzającym, lecz szybko okazuje się, że tak naprawdę jest to podpucha, gdyż celem Sylvanas jest szturm na słabo broniony Darnassus. Armia pod jej dowództwem wdziera się do Jesionowej Kniei, gdzie ma miejsce pierwsze starcie Przymierza z Hordą w ramach nowej wojny - Wojny Krwi.
  • Sylvanas rozkazuje zdobyć Darnassus, lecz Nocnym Elfom udaje się ewakuować sporą rzeszę cywili. Oblężenie się przedłuża, co prowadzi do wyczerpania morale oraz zaopatrzenia wojsk szturmujących z pozoru niezdobytą fortecę. W końcu Windrunner wydaje rozkaz spalenia Drzewa Świata. Giną dziesiątki tysięcy istnień. Wydarzenie to przechodzi do historii jako Wojna Cierni.
  • W ramach zemsty za spalenie domu Nocnych Elfów Przymierze pod wodzą Najwyższego Króla Anduina Wrynna atakuje Podmiasto. Rozpoczyna się bitwa o Lordaeron. Horda wiedziona przez siły samej Wódz Wojennej skutecznie broni jednak miasta, aczkolwiek siły Wrynna odnoszą sukces, przełamując obronę miasta. Varok Saurfang poddaje się siłom oblegającym, natomiast Sylvanas każe Baine'owi, Nathanosowi, Lor'themarowi i pozostałym przywódcom udać się na kanonierkę. Mroczna Pani staje sama wobec Genna, Anduina, Allerii i Jainy z drużyny Anduina. Ta go przeraża, a następnie wypuszcza Nową Plagę na miasto, zabijając tysięcy nieewakuowanych żołnierzy Hordy oraz siły Przymierza zarówno w Stolicy jak i w pobliżu miasta. Przywódcy obu stron uciekają na latających okrętach: Hordy do Srebrnej Luny, a Przymierza - do Wichrogrodu.
  • Agenci Strzaskanej Dłoni na polecenie Sylwany przenikają do Wichrogrodu, gdzie docierają do Kazamatów, by uwolnić z niewoli Przymierza proroka Zula oraz księżniczkę Talanji. Udaje im się to, spotykają też Saurfanga, lecz odmawia pójścia z nimi. W ramach misji niszczą oni całą flotę Przymierza znajdującą się w Przystani Wichrogrodu.
  • W czasie akcji w Wichrogrodzie WW:7 przenika do Przystani Wody Zęzowej. Tam w ramach swoich działań dowiadują się o Kul Tiras oraz na wieść o wydarzeniach w stolicy Przymierza dokonują wendetty za zniszczenie floty, paląc okręty strony przeciwnej.
  • Rozumiejąc że floty Przymierza i Hordy są zdziesiątkowane przez Wojnę Krwi obie strony decydują się zyskać wsparcie dwóch potęg morskich na Azeroth - Królestwa Kul Tiras oraz Imperium Zandalarskiego. Pod wodzą Jainy Proudmoore czempioni Przymierza docierają do jej ojczyzny, natomiast Talanji przybywa do Zandalaru wraz z bohaterami Hordy. Mimo licznych niesnasek oba państwa ogłaszają sojusz z Hordą/Przymierzem, oddając im pod swoją komendę wielkie flotylle. Konflikt zostaje wznowiony, lecz w tym samym czasie Kul Tiras i Zandalar są pogrążone w wojnach domowych.
  • Królestwo Opuszczonych atakuje Wyżyny Aratorskie, licząc na pomoc oblężonemu Młotogrodowi oraz zdobycie ludzkiej Twierdzy Burzogród. Dochodzi do bitwy o ludzkie królestwo.
  • Uldir
  • Tides of Vengeance
  • Faction Assaults
  • Battle for Darkshore
  • Battle of Dazar'alor
  • Patch 8.1.5
  • Crucible of Storms
  • Rise of Azshara
  • Both factions crash on Nazjatar.

Bitwy[]

  • Starcie w Jesionowej Kniei
  • Wojna Cierni/Spalenie Teldrassilu
  • Bitwa o Lordaeron
  • Misja w Kazamatach Wichrogrodu
  • Misja w Przystani Wody Zęzowej
  • Oblężenie Boralusa
  • Bitwa o Burzogród
  • Bitwa o Mroczne Wybrzeże
  • Bitwa o Dazar'alor
  • Kampania nazjatarska
  • Bitwa u Wrót Orgrimmaru
  • Szturm na Uldum
  • Szturm na Dolinę Wiecznych Kwiatów
  • Inwazja na Ny'alothę

Zgony[]

  • Wyll Benton w Wichrogrodzie.
  • Vellcinda Benton na Wyżynach Aratorskich.
  • James Felstone na Wyżynach Aratorskich.
  • John Felstone na Wyżynach Aratorskich.
  • Jacob Felstone na Wyżynach Aratorskich.
  • Parqual Fintallas na Wyżynach Aratorskich.
  • Tomas Gray na Wyżynach Aratorskich.
  • Calia Menethil na Wyżynach Aratorskich (wskrzeszona przez Światłość dzięki Sa'rze).
  • Delaryn Summermoon na Mrocznym Wybrzeżu (później wskrzeszona przez Opuszczonych).
  • Sira Moonwarden na Mrocznym Wybrzeżu (później wskrzeszona przez Opuszczonych).
  • Zul w Uldirze.
  • Priscilla Ashvane w Wiecznym Pałacu Azshary.
  • Varok Saurfang pod Orgrimmarem.
  • N'Zoth w Ny'alothcie.
Poprzedni rok:
32 ADP
Następny rok:
34 ADP

Advertisement